Yhteystiedot

Sähköposti: laulupaivat.lohjan(at)gmail.com

Kurssisihteeri Ulla Lammassaari
ulla.lammassaari(at)lohja.fi

Taiteellinen johtaja Jorma Elorinne jorma.elorinne(at)uniarts.fi

Puheenjohtaja Nina Granath
ninagranath(at)hotmail.com

Postiosoite:
Lohjan Laulupäivät ry. Suittilankatu 12
08100 Lohja

Uutiset

6.11.2017Laulupäivien loppiaiskonsertti la 6.1.2018 klo 18Lue lisää »5.11.2017Sääntömääräinen syyskokous ti 28.11.2017Lue lisää »25.10.2017Laulupäivien kesäkurssit 13.-17.6.2018Lue lisää »

Opettajat

Lohjan Laulupäivien äänenmuodostuksen opettajina ovat toimineet pitkään Sibelius-Akatemiassa opettaneet, kokeneet laulutaiteen lehtorit Jorma Elorinne ja Marjut Hannula, joiden lisäksi äänenmuodostusta ovat Laulupäivillä opettaneet maailman oopperalavoilla kannuksensa hankkineet oopperalaulajat, kuten esim. sopraano Riikka Hakola.  

Vuonna 2018 äänenmuodostuksen opettajana toimii Lohjan Laulupäivillä Jorma Elorinteen lisäksi em. Riikka Hakola.

Oopperakurssia vetää korrepetiittori Liisa Pimiä.


Jorma Elorinne

Baritoni Jorma Elorinne on toiminut vuodesta 2002 Lohjan Laulupäivien taiteellisena johtajana.
Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa opettajinaan Mikko Pasanen ja Matti Lehtinen. Yksinlaulun diplomitutkinnon hän suoritti v. 1979 ja antoi ensikonsertin v. 1981, laulupedagogiksi ja oopperalaulajaksi hän valmistui v. 1982. Opintojaan Elorinne on täydentänyt Italiassa ja Saksassa.
Sibelius-Akatemian laulutaiteen lehtorina toimiva Jorma Elorinne on vieraillut vuodesta 1981 lähtien Kansallisoopperassa ja Savonlinnan Oopperajuhlilla usean vuoden ajan erilaisissa rooleissa. Huomattavan menestyksen hän saavutti Savonlinnassa kesällä 1988 laulamalla Amonasron roolin Giuseppe Verdin oopperassa Aida.
Jorma Elorinne on erikoisesti tullut tunnetuksi hengellisten laulujen tulkitsijana ja hän on tehnyt myös useita levytyksiä. Hän on esiintynyt myös erilaisissa oratoriotehtävissä.

Riikka Hakola

Riikka Hakola on yksi maailmankin oopperalavoilla menestyneitä suomalaisia sopraanoita. Hän on valmistunut maisteriksi Sibelius-Akatemiasta sekä opiskellut yksityisesti Lontoossa, Berliinissä, New Yorkissa ja Milanossa. Debyyttinsä jälkeen Donizettin Lucia di Lammermoorin nimiroolissa Suomen kansallisoopperassa
Riikka Hakola on niittänyt mainetta yli 50:ssä huomattavassa oopperaroolissa kuten Violetta, Rosina, Anna Bolena, Donna Anna, Arabella, Rosalinde, Nedda ja Tosca. Hakola on tullut tunnetuksi erityisesti Italialaisten oopperoiden vahvana tulkitsijana.

Riikka Hakola debytoi USA:ssa Baltimore Opera Companyssä. Tätä seurasivat New Yorkin Metropolitanin oopperan War and Peace -produktion Natasha Anna Netrebkon parina sekä Don Giovannin Donna Anna Washingtonin Opera Companyssä. Hakolan vierailut Moskovan Bolshoi-oopperassa, Dresdenin Semperopernissa, Bonnin ja Strasbourgin oopperoissa, kuninkaallisissa oopperoissa Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa sekä oopperataloissa Kiovassa, Rio de Janeirossa, Macaossa ja Düsseldorfissa ovat olleet arvostelumenestyksiä.

Hakola on myös ollut mukana kantaesittämässä suomalaisia oopperoita mm. Veitsi, Aleksis Kivi, Angelika, Frieda ja Tango-Solo. Näistä kaksi viimeistä on sävelletty erityisesti hänen äänelleen.

Lukuisat resitaalit ja orkesterikonsertit ovat vieneet häntä Suomen lisäksi 35 maahan. 2003 hän lauloi Placido Domingon parina Hartwall-Areenalla.

Hakolan laaja ohjelmisto sisältää monipuolisen kirjon yksinlauluja ja orkesterilauluteoksia, joista monet on sävelletty hänen äänelleen, esim. Hämeenniemen Lintu ja Tuuli sekä Linkolan Aikapeili.

Hakola nähdään myös ooppera-elokuvissa sekä televisiotallenteissa mm. Offenbach: Orfeus Manalassa, Weill: Mahagonny (1. palkinto BANFF-kilpailussa Kanadassa) sekä useissa lyhytelokuvissa mm. Bergholm: Aika ja Uni sekä Marikki Hakola/ Sibelius: Luonnotar. Levytyksistä useiden ooppera- ja operettikokoelmien lisäksi mainittakoon mm. Salmenhaara: Lintukoto, Sigyn-Joulu, Haapanen: Requiem, Purcell-lauluja sekä Crusell: Pieni Orjatar.

Liisa Pimiä

Liisa Pimiä on tämän hetken kysytyimpiä korrepetitioon erikoistuneita pianistejamme. Hänen ohjelmistonsa kattaa yli 90 oopperaa, sekä lisäksi operetteja, oratorioita ja orkesteriteoksia aikaisesta musiikista nykysävellyksiin asti.

Hän on toiminut vuodesta 1992 lähtien Sibelius-Akatemiassa niin    vt. lehtorina kuin päätoimisena tuntiopettajana. Kaudella 1997-98 hän toimi Sibelius-Akatemian oopperakoulutusosaston varajohtajana, sekä vuodesta 2002 korrepetition lehtorina. Suomen Kansallis-oopperaan hän oli kiinnitetty vuosina 1998-2000.      

Liisa Pimiä on työskennellyt useiden arvostettujen kapellimestareiden kanssa, kuten mm. Thomas Adès, Howard Arman, Philippe Auguin, Maurizio Barbacini, Richard Bonynge, Miklós Erdélyi, John Fiore, Mikko Franck, David Heusel, Alberto Hold-Garrido, Okko Kamu, Eri Klas, Markus Lehtinen, Hannu Lintu, Jorma Panula, Pertti Pekkanen, Vello Pähn, Paolo Olmi, Pietro Rizzo, Esa-Pekka Salonen, Jukka-Pekka Saraste, Leif Segerstam, John Storgårds, Ulf Söderblom, Kari Tikka.

Esiintyvänä taiteilijana Pimiä on tullut tunnetuksi mm. Roberto de Biasion, Salvatore Fisichellan, Giorgio Casciarrin ja lukuisien muiden italialaislaulajien partnerina vuotuisissa Suomen Beniamino Gigli- seuran konserteissa vuodesta 1997, laulukilpailujen ja -konserttien pianistina Suomessa ja ulkomailla, sekä monissa Vuoden taiteilija -sarjan konserteissa Savonlinnan Oopperajuhlilla, jonka henkilökuntaan hän kuului vuosina 1998-2010.

Vuonna 2015 hänelle myönnettiin Beniamino Gigli -palkinto.

Liisa Pimiä kutsuttiin v. 2004 Milanon Conservatorio di Musica ¨Giuseppe Verdin¨ sekä v. 2006 Bolognan Conservatorio di Musica ¨G. B. Martinin¨ vierailevaksi opettajaksi. Syksyllä 2007 hän toimi R. Wagner; Die Walküre -produktion korrepetiittorina Thaimaan Bangkok Operassa.

Italialaisen sopraano Wilma Vernocchin kanssa Pimiä on järjestänyt vuodesta 2005 laulutekniikan ja italialaisen musiikin mestarikursseja Suomessa ja Italiassa, sekä toiminut pianistina lukuisissa konserteissa, tapahtumissa ja kilpailuissa eri puolilla Italiaa.

Keväällä 2013 Pimiä debytoi Carnegie Hallin Weill Recital Hallissa IBLA Grand Prize 2012 World Music Competition -kilpailun voittajien konsertissa.

Suomen Kulttuurirahaston 2015 myöntämän työskentelyapurahan turvin hän toimi vuoden verran eri puolilla Italiaa (mm. Bologna, Torino, Milano, Piacenza, Forlì) sekä Espanjan Granadassa.